Här finner du de vanligaste frågorna om att handla på Drinko.se.
Jag har varit kund hos er i många år och ser att ni inte säljer starksprit längre?
Vi säljer endast varor under 20% alkohol pga importregler till Sverige. Tidigare har vi sålt starksprit men slutade med det 2020.
Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Det kan vara så att de hamnat i skräpposten, kolla om du hittar den där. Du kan också söka i din mail efter: orderbekräftelse
Jag kan inte logga in på mitt konto
Prova beställa ett nytt lösenord här. Får du inte det att fungera är det bara att du kontaktar vår kundeservice.
Har ni en butik som jag kan besöka?
Nej, det är bara vår webbshop som är kopplat till vårt lager.
Vad kostar frakten?
Du får förslag på transportpriser i kassan på drinko.se. Du kan enkelt boka frakt via en länk efter ditt köp hos oss.
Hur lång tid tar frakten?
Efter dina varor är hämtade tar det ungefär 6 - 12 vardagar innan du har dina varor. Du får en länk av din transportör där du kan följa paketet.
Är det lagligt att handla alkohol på Internet?
Ja, sedan 2007 är det lagligt för privatpersoner att köpa alkohol i andra EU-medlemsländer.
Vilka är mina fördelar med att handla hos er?
- Du slipper köerna och stressen att anpassa sig efter butikens öppettider.
- Du behöver inte längre släpa tunga paket.
- Du väljer ut dryckerna hemma i lugn och ro efter dina behov.
Vilka betalsätt erbjuder ni?
På drinko.se kan du betala dina varor med betalkort som Visa och Mastercard, direktöverföring från din bank via Trustly samt Swish.
Betala med Visa/Mastercard
Vi tar emot visa och mastercard och själva betalningen sker via Stripes säkra sida där du anger dina kortuppgifter på ett krypterat sätt. Det tillkommer inte någon kortavgift.
Är det säkert att betala på Drinko?
All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. När du gör din betalning är det endast du som kund och betalningsleverantören som ser ditt kortnummer via en krypterad förbindelse.
Hur lång tid tar paketeringen av mina varor ?
Vi paketerar ofta dina varor inom 24 timmar, om någon vara skulle vara tillfälligt slut så kontaktar vi dig för att föreslå en utbytesvara.
Kan jag betala för varorna vid leverans?
Alla beställningar betalas direkt på webbplatsen med betalkort som Visa och Mastercard.
Betalar jag Svensk alkoholskatt när jag handlar hos er?
Nej, alla priser på siten inkluderar tysk moms och den tyska alkoholskatten.
Hur ändrar jag i min varukorg?
För att ändra i din varukorg klickar du på varukorgen i högra hörnet på hemsidan. Du hamnar då i din varukorg som innehåller dina varor. Här kan du enkelt ändra antal varor genom att välja antal i fältet bredvid din vara. För att ta bort en vara klickar du på krysset bredvid din vara.
Hur fungerar önskelistan?
Vill du spara dryckesvaror för framtida beställningar kan du spara dem i din önskelista via hjärtsymbolen som finns på både produktsidan och kategorisidan. Klicka på hjärtat och varan sparas på din personliga sida under ”önskelista”. För att kunna göra detta behöver du skapa ett kundkonto.
Kan jag handla varor hos er dygnet runt?
Ja, du kan dygnet runt handla varor på vår webbplats
Kan jag lämna tillbaka varor som jag redan har hämtat ut?
Från att vi lämnat ifrån oss ditt paket har du 10 dagars öppet köp. Vill du ångra ditt köp följer du våra förhållningsregler som du kan läsa om under Frakt och Paketering
Vems är ansvaret om något går fel?
Vi tar alltid ansvar för fel orsakade av oss som till exempel en defekt vara. Gäller det transportfrågor är det mellan dig som kund och respektive speditör.
Varför måste jag uppge mitt personnummer när jag skapar ett användarkonto?
För att handla varor av oss behöver du vara över 20 år och detta kontrolleras vid köpet. Vi begär personnummer för att också säkerställa att den som köper varor även är den som hämtar ut dem.
De senaste 3 åren har vi blivit testade av bland annat UNF som är en organisation som arbetar med alkoholpolitik. Testerna går ut på att försöka genomföra köp av alkoholhaltiga varor av personer som är under 18 år. 2010 Lyckades en 18-årig kvinna handla alkoholhaltiga varor hos oss vilket vi agerade på och ökade ålderskontrollen ytterligare. Detta har inneburit att ingen under 20 år har lyckats handla alkoholhaltiga varor hos oss sedan 2010. Detta inkluderar 2 ytterligare försök av minderåriga från UNF.
Transportföretagen som hämtar våra varor är också väl medvetna om att de inte ska leverera till personer under 20 år och obligatorisk ålderskontroll sker vid deras leveranser.
Hur används mina personuppgifter?
Vi är ansvariga för de personuppgifter du som kund lämnar. Vi använder och våra underleverantörer använder insamlade personuppgifter för att genomföra den aktuella beställningen, för vår interna analys för marknadsföringsändamål samt för att lämna skriftlig information om andra erbjudanden och övriga produkter och tjänster. Om du vill ta del av, ändra/rätta, ta bort registrerade uppgifter eller få vidare information om behandlingen kan du kontakta oss via drinko.se.
Är det någon information du saknar kan du kontakta oss.